Här ligger maffiga nybyggda stugor och lägenhetskomplex uppradade längs vägarna, belägna med vackra vyer över sjön nere vid Sandpoint.
Plötsligt känner vi oss inte lika välkomna i vårt rullande budgethem då man hänvisar till parkeringen längst bort, och tar betalt 15 dollar utan att erbjuda ström att plugga i någonstans. 4 pickups med säkerhetsvakter cirkulerar på området hela dagarna och nätterna för att se till att allt flyter som det ska.
Men Schweitzer är inte bara strikt. Det är faktiskt ett riktigt fint berg också med grymma möjligheter till fin skidåkning! Anläggningen består av två stora bowler att åka i och allt är sammanhängande i ett stort liftsystem. Lättillgängligt på ett bra sätt!
Fallhöjdsmetern är inget man kan skryta med. Men eftersom själva orten ligger på så hög höjd är det ett snösäkert alternativ för semestern.
Under våra tre dagar var det konstant sol, som om vi hade vart där en vecka innan stängning på våren. Snön ligger i år också pinsamt lågt. Men det är ändå en ort som det går att ha kul i också när inte dumpen kommit på ett tag.
Liftvärdarna är trevliga och sociala, och håller stämningen uppe genom att hänga gubbe eller andra frågelekar på whiteboard tavlor vid påstigningarna.
Helt klart något att ta hem till Åre där personalen ofta sitter och häckar innanför någon glasruta, och man sällan kan förvänta sig ett hej!
Att Schweitzers park sedan också under året 2008 blev framröstad av anrika Freeskier magazine som världens 5e bästa parkort sätter ju förhoppningarna rätt högt när vi glider in i Schweitzer terrain park.
Förhoppningarna rasar dock i backen när inget är som vi sett från de alla skidfilmer och foton som tagits just här. Den dåliga snötillgången har satt sina markanta spår och man kämpar med att få upp två stora hopp som komplement till det mellanstora som står uppe just nu. Railsen är heller inget att skryta med, men vi vet att de har några masterpieces att sätta in när snön tagit sig tillbaka till berget igen.
Om en månad ser det garanterat annorlunda ut, men just nu får parken underkänt.
På det hela taget gillar vi Schweitzer och inser att vi har otur med snöförhållandena. Att komma tillbaka när det dumpat nysnö för att droppa några av de schyssta klippor som finns inbakat i systemet eller hänga i en av världens bästa parker vore riktigt intressant.
Tillsvidare alltså: Helt okej Schweitzer, men det är inte sista gången vi ses.. Nästa gång får du visa framfötterna på riktigt!
Info: www.schweitzer.com
//Nylander











Hej, jag heter Erik Nylander och jag är 24 år gammal.
SvaraRaderaJag tycker om god mat, svettiga män i en husbil samt skriva resereportage från jordens alla hörn.
Jag tror jag skulle passa jättebra in som reporter till nästa säsong av När & Fjärran.
Dogge "Cykel på köpet" Doggelito, släng dig i väggen!
Såhär ska ett resereportage se ut! Big up! Haha
/Krill
Hej phill och alla andra i rullfamilia! Coolt att ni vart i Idaho, Sandpoint! jag och malin var sååå nära att åka upp till Schweitzer i somras men då var det så varmt så det blev chill och bad i The Lake istället! iallafall, vi hoppas på att få återvända till vännerna i Sandpoint vintertid i framtiden och blev sjukt taggade efter erat senaste inlägg! Fin och bra blogg, vi följer den dagligen från ett sunkigt och grått Umeyo! Peace / JonpunktB & Mallabanan
SvaraRadera