fredag 17 april 2009

solo i whistler!

BONK BONK BOONNK!!..
-”Heppåre!!”
-”Tja!! välkommen!”

Så står jag där i farstun, framför ögonen på tre rackare jag inte känner på en fläck. Här ska jag bo. Cred till facebook och gästvänligt folk!

Nån dag innan grabbarna drog började jag hetsleta någonstans att bo i Whistler. Att bo solo på nåt vandrarhem lät riktigt trist. Jag tar och networkar lite tänkte jag..
Min bekant Danne tipsade om en facebookgrupp med massa svenssons i byn och där fick jag jackpot hos ett gäng från min kära hemstad Sundsvall, hör och häpna!
Sundsvall är ingen jättemetropol så det var ingen högoddsare att jag vid välkomnande kände igen två tredjedelar av skaran hemifrån, och vi hade en massa gemensamma polare allihop. Niice!

Det är Saman, Hanna och Lisa som gör säsong i Whistler och bor tillsammans i en rymlig etta med en fjärde tös som då var bortrest.
Här bodde jag som en prins i tre nätter tills tjejen som varit på vift kom hem med svenske pojkvännen på besök, varpå jag flyttade in till ett annat skönt svennebanangäng, stenkastet därifrån!
Här var det Örebrosonen Jesper jag fått kontakt med, genom vår gemensamma Årevän Henke, som sagt ett självklart ”ja, fifan” på stubinen. Vad som är så sjukt skönt med folk av den här kalibern är att de tar in en kille utan någon som helst koll på vem det är – även fast de bor packat som surströmming som det är redan! Grejjer och människor överallt. Kärlek på hög nivå!=D Tack hela Whistlergänget, ni är grymma!

De här svenskgängen hänger en hel del tillsammans och bortsett från shredding i backen fick jag också äran att bada bubbel, löka och testa på korvfest a la Whistler-uteliv ett antal nätter innan det var dags att dra vidare.

Min nyfunne compadre SundsvallsSaman passade på att hälsa på en kompis i Vancouver när jag ändå skulle nedöver, så tillsammans tog vi oss till Vancouver för nästa pit-stop.
Också här hade en kamrat från Åre, Emma, insisterat på att jag måste ta kontakt med hennes bästa polare, kanadensiskan Heather, som bor i stan. Just för att hon var en sån sköning och skulle kunna visa mig runt kanske.
Efter att ha surrat med henne stod det klart att hon var precis så översocial och spontan som jag fått berättat för mig! Jag och Saman hamnade på det lokala berget Mt. Seymour denna söndagseftermiddag/kväll, där Heather jobbar som skidpatrull och bjöd oss på en dagsbiljett.
Det var riktigt ball att se hur det som var plusgrader, solsken och barmark nere i Vancouver sakta men säkert byttes ut mot snöyra och stora snövallar eftersom vi burnade uppför den 15 minuters serpentinväg som tog oss till toppen av det lilla berget.
Här var basen 330cm – det dubbla vad Whistler samtidigt stod för.. Ganska sjukt!
Vääldigt lite fallhöjd, trötta liftar och segt före gjorde det inte till någon spektakulär skidupplevelse, men vi hade det gött ändå! Framförallt att rekommendera när det är klar himmel, då stan lyser vackert nedanför berget om kvällen.

Efteråt drog Saman hem till hans polare å jag till ett backpackers där jag däckade stenhårt i ett dorm.
Nu var det måndag och jag strosade runt på stan i Vancouver solo hela dan. Riktigt ball stad. Speciellt på håll när man ser vattnet som rinner igenom, de stora skyskraporna, och snötäckta berg i bakgrunden. Det kommer bli ett maxat OS i Vancouver 2010!!

Nu började jag dra på mig en förkylning och fick dissa den bärskväll jag kommit överens om med Heather.
Till flyget tidigt tisdag morgon tyckte jag att jag var i god tid. …Men efter endel ompackning vid incheckningen och dryga säkerhetskontroller så var det lik förbannat mig de väntade på till slut.
Jag tänkte att ”jag hinner nog” göra av med alla småpengar på gotta vid sista kiosken.. ..varpå jag hör i högtalarna när jag står i kön:
- ”Mr Erik Nylander, you have three minutes til we will close the gates”
Jahapp. Skit i Pringles då. Så fick jag slänga allt å löpa istället. Tur att jag är snabb... Jag hann.

Flyget landade kl 19.30 på Newark flygplats, New Jersey, samma kväll.

Det enorma äpplet New York och det mångkulturella hockeymeckat Toronto skulle stå värd för mina sista 10 dagar på resande fot.

Woop wooop.
Erik





Glassiga Whistler Village

Whistler by night

snabba bilar i byn

En stengubbe på toppen av Whistler Mountain som jag i ett av mina klyftigaste ögonblick tänkte de byggt någon gång på medeltiden elelr så, för att nu använda som symbol för vinter OS 2010 i Vancouver. i själva verket givetvis byggd senaste åren som PR grej för OS.

Robin, en grabbhalva vi lärde känna i Fernie råkade jag springa på även i Whistler när han var på visit.

så här skön akn en liftvärd se ut ibland. mer ödle-dräkter åt skistar!

Whistler-vy

Robin spanar

Jonte mosar sig igenom det vindpinade

en svennebanan i sin sanna bemärkelse, har just tagit några välförtjänta svängar efter en hajk.

Vancouver, en rikigt clean storstad.

vancouver

vancouuuver

OS 2010 kan bli riktigt ball

Det byggs överallt i och runtom Vancouver just nu för att färdigställa det sista inför OS.

Det här är bilder på Tobe från Fernie som jag tror vi missade att slänga upp då.. och jag tyckte de var ganska viktiga att hinna få med så slinker in dem nu hehe. Tobe fick för sig att jag skulle klippa lugg på honom, och jag var inte sen med att göra några väl valda klipp med saxen. Kanske att jag klippte den liite för lågt såhär i efterhand..

Tur att Tobe inte brydde sig för mycket, alla hade inte varit nöjd med resultatet antar jag...=P Nya smeknamnet som riddare IvanTobe fick åka med resten av resan tills att han snagga av sig hela buskaget dagen efter ankomst till Stockholm.. Synd på en fin frilla!

tisdag 31 mars 2009

Husbilen rullar för sista gången!

Jag fortsätter av någon anledning att låtsas att jag är i Whistler för att sammanfatta hur vinterns husbilssemester avslutades med våra sista mil på berg, i husbil, buss och flyg=)

Från pittoreska och mysiga Whitewater var kontrasterna enorma när vi rullade in i byn nedanför Whistler mountain sent om natten. Stort och glassigt vill jag lova! Här hittade till vår förvåning parkering att stå på mitt i smeten. Dock utan några möjligheter till el, såsom vi brukat plugga ur nån gammal granbelysning eller låna ström från pistmaskinsgarage tidigare på resan.

Vi missade säsongens största dump med några dagar och lagom till vi kom, var snön tung och uppkörd. Och uppenbarligen sätter två månaders åk och äventyr helt klart sina spår i kroppen även på en man i sina bästa år, om man inte vet vad försäsong heter dvs.. Och det var fler än jag bland mina husbilsbröder som passade in i den kategorin.=P Om det inte var ett överbelastat knä så var det en krämpa i axeln eller bara rent opepp. Opeppet mycket pga nederbörden två dagar efter ankomst liknades med någon slags tung regnperiod i amazonas mer än det där fluffiga vi haft några dagar tidigare.
Vi hade några lugna dagar tillsammans i Whistler där vi mest strosade omkring i det molniga systemet för att kolla vad all Whistler-hype handlade om, och de som var minst skadedrabbade kunde hoppa runt lite i parken som faktiskt var riktigt clean!

Men sista dagarna kände sig alla rätt nöjda med att börja knyta ihop påsen och åka hem!=)

Vi har haft en sån insane-in-the-membrain-bra resa tillsammans. Och nu fick den på något sätt ett schysst, naturligt avslut också. Alla kan vi tänka tillbaka på senaste månadernas eskapader med ett fånigt flin av grymma minnen.
Pulsen som pepprar som en AK5a innan ett köttigt åk i midjedjupt, vitt guld. Galna brottningsmatcher i husbilen, sena nätter efter än ny bykrog. Prestigen kring alla Yatzymatcher som gick av på vårt vardagsrums/köks/sovrums-bord.
Jag skulle kunna fortsätta i all oändlighet, men det är nog bara vi som var där som skulle kalla det läsvärt.=P

Så rullade husbilen för sista gången iväg från en skidort för att åka till Vancouver och flygresan hem.
Och där stod jag kvar, med lite mer packning än jag själv kan bära, och såg gamla bettan glida ifrån mig för sista gången..
Fyra femtedelar av vår lilla arme skulle flyga 3e och 4e mars från Vancouver.
Själv hade jag vid bokning i tidiga januari planerat att hälsa på vänner i Fernie, New York och Toronto, innan min hemresa till Sverige från NYC den 20mars.

Jag hade tänkt hälsa på min vän Robin i Fernie några dagar innan jag flög från Vancouver, men dels så hade jag inte gjort min geografiläxa när jag kom på den fixidén - det var på took för långt bort. Och dels så hade Robin redan åkt hem då han nappat på nytt kneg i Sverige.
Så jag slängde de genialiska planerna i en påse och stampade på den. Whistler skulle få en rejäl chans att visa sitt beryktade tryne, och jag ville hinna kolla in Vancouver någon dag också!

Men i Whistler kände jag ingen utom en Danne, som bor långt utanför och dit jag skulle behöva passa oregelbundna bussar varje dag.. Uscha. Dags att hitta boende i byn alltså!!=P

Som sällskapet ”Rullamedoss” tog vårt äventyr slut här för denna gång, och jag hade knappa tre soloveckor kvar.
Pat, Phill, Tobe och Klangen vill alla ge feta high fives till de som hängt med oss på resan! Och jag tackar grabbarna grus för en klockren resa med bästa tänkbara sällskap! Hatten av för er boys!!=)

Hur Whistler, Vancouver, New York och Toronto tog hand om en vilsen svennebanan med öppna armar skriver jag vidare om härnäst.

Nu är jag i Åre och göttar mig igen och det känns så jävla skönt!=D Igår fyllde jag ännu ett år närmare jättegammal och gjorde det på ett bokstavligt talat strålande sätt, i solsolsol och bluebird. Idag å andra sidan regnar det och verkar så ska göra några dagar. Men det gör inget. Åre levererar ändå!

WOOP WOOOP!
Erik Nylander


Tobe, Pat & Graham. Graham är en äldre herre som dumpat frugan och bor hos en polare i Whistler för tillfället. "Livin the dream" som Graham kanske skulle kallat det. En liftkompis som gääärna visade oss runt på hemmaberget. Tack.

Pat köpte en regnbågsjacka i Revelstoke. Riiiktigt het har det visat sig att inte bara vi tyckte. Varje dag är det massa okända rackare som överöser kommentarer över hur tjusig den är. Här var det någon random brud på stan som ville föreviga ett jackminne med kamera. Lustigt tycker vi.=)

Om det är något vi varit bortskämda med under resan är det att slippa köa! Här tog det dock tvärstopp. Whistler got the people, oh yeah!

Uppe vid glaciären på Whistler Mountain.

När vi kommer till ankarliftar får minsann inte vem som helst åka!

In i dimman! Peak to Peak kabinen mellan Whistler Mountain och Blackcomb Mountain, som ligger bredvid varandra och tillsammans bildar ett gigantiskt skidområde!

Det ser rätt härligt ut med lite puder som skvätter va?!. Men den snubben på brädan kommer ha träningsverk så han inte kan gå imorrn efter den svängen.. Snön var tuung.

Framförallt Tobe, men också Pat & jag hade problem med knäna, gamla som vi är. Här är det mitt högerknä som svällde upp rätt rejält i nån vecka efter en klippsmäll. Med knäskyddet på såg det lite ut som en muffins som ville välla över kanten på en form. Muffins. Mm gott!

Whistler by night.

Det är en jädra massa glitter, ljus och grejer som pryder Whistler villages gator! Jag kan bara tänka mig hur det kommer se ut till nästa års OS då mycket hålls här! ojoj.

måndag 23 mars 2009

Videblog 5 - Final days, the good days!


Videoblog 5 - Final days, the god days from Pelle Larsson on Vimeo.

Här kommer våra sista filmande dagar från resan som ett kärleksbrev rakt ned i brevlådan. Vi snackar Jackson Hole och Whitewater som båda två skämde bort oss med supercleana puderlinjer! VÄRT att kolla in!=)

Det är Per "Pat powder" Larsson som under resans gång lyckats lära sig redigera och sedan knåpat ihop alla små filmsnuttar vi lagt ut på webben. Då det enda vi andra kan gällande datorer är facebook trodde vi oss vara doomed to fail. Men så klev Patsy in i kreativitetsbubblan och räddade oss. Gryymt jävla jobbat Pat!!=D

I like ALOT. You like?

Den som gapar efter mycke får ofta ett ännu större stycke!! (ja, vi snackar puder..)

Så kommer vi fram till Fernie från Holy Jackson Hole och vår andra 16timmarstrip senaste veckan. schvettigt, ja! Lagom i tid till att några av oss hinner skynda iväg till Fernies backar medan det kräker ner snö som mest! Framåt eftermiddagen har det dock börjat spöregna istället så den tappra skaran kilar hem lite tidigare än tänkt..

Men nu jävlar vankas det puderdump på väderleksrapporterna igen! Yes assåå! Redan samma kväll gasar husbilen iväg mot nästa anhalt, Whitewater, som är tänkt att lägga diverse decimetrar till snödjupet över natten!! Jag stannar en extranatt med resten av vårt senaste resesällskap och Anna får en chans att sova bort lite feber.

Våra trogna Kicking Horse-kompanjoner Markus, Lisa och Anna fortsätter att hänga med vårt ekipage. 05.30 morgonen efter att husbilen dragit rivstartar vi i deras miniräcer ut från Karins parkering i Fernie, för att hinna till Whitewater tills de öppnar kl 09. Det regnar katter och hundar!! Heelvete.

Det regnar i princip mer och mer ju närmre Whitewater vi kommer.. och våra trötta nunor börjar mumla om att det får bli en lugn strosande dag på byn i hippiehålan Nelson istället.

Men vi har sagt till grabbarna att vi ska mötas uppe på berget iallafall, och så får det bli.
Men så slår det oss som en riktigt behaglig käftsmäll i ansiktet återigen. Som om vi inte borde lärt oss redan..? Det tunga regnet nere vid Nelson by övergår till tjocka snöflingor ju högre uppåt skidorten vi kommer. www.snow-forecast.com is no bullshit!!

Uppe vid Whitewater Resort, som ligger omgiven av ganska harmlösa berg i mitten av en liten dalgång, gungar två minst sagt svajiga stolsliftar oss upp på bergen motsatt varandra.
Resten av vårt entourage, som pluggat in husbilen i pistmaskinsgaraget med liften som granne över natten, blir trea upp på berget när anläggningen vaknar till liv. Phill pumpar lätt förbi lökarna framför och får lägga dagens första svängar i 40cm nytt under liften. Jarrååååå!! Det populära showoffåket som får den liftburne att skrika sig hes i extas!!


Phill

Och såhär fortsätter det hela dagen! Whiterwater känns först sjukt litet men ju längre dagen går så förstår jag hur vi kommer få orörda åk i flera dagar här om man är villig att traversera och gå små, små hajker för att komma på de olika sidorna av berget.

Hemligheten ligger i att utnyttja den Kanadensiska välviljan och mentaliteten att vara genomsnäll! De orörda åken blir nämligen näst intill överflödiga om man åker ner åt ”fel” håll från berget, bort från liften. Då hamnar man på bilvägen som leder upp till anläggningen från Nelson by.
Varenda kotte som är på väg upp på berget och rent fysiskt har möjlighet att rymma en eller flera svettiga liftare stannar då och plockar upp dig. Att var och varannan själ kör världens största fyrhjulsdriven sak med stort flak, gör inte möjligheterna mindre.
Det man ska tänka på är att göra de här åken rätt tidigt när det är mycket folk som är på väg upp.. senare blir det ganska glest mellan bilarna vet vi av egen erfarenhet…


Phill å Tobe är skapligt övernöjda med ännu ett orört åk. Något sent på dagen dock.. vår lift tog sitt lilla tag.=P

Anna, Lisa och Markus som hängt med vår lilla ungdomsgård över veckan nu beger sig hemöver efter en sjukt bra dag i Whitewater, för att fortsätta lägga lössnösvängar på deras hemmaberg.
Vi stannar ytterligare två dagar och även fast första dagen var i en klass för sig, så fortsätter det att snöa och vi får kanske bästa dagarna på hela resan här i en jämn match mot Jackson!! Per och Phill som fick sin snötopp här även förra året blir smått sentimentala och menar att ”This is THE place to be! Man kan alltid lita på att Whitewater levererar!!!”
Kanske är det tur, kanske karma(antagligen karma..).. ingen bryr sig. Vi bara njuter av att kunna torka ansiktet från snö var och varannat åk.

Att hippiehålan Nelson med en skön mix av punkare, emos, skibums och rena hippies ligger i foten av berget gör sig påminnt även uppe i backarna.
Folk glider runt i flanellskjortor och ylletröjor utan mössa i -10c och kräksnö. Plus det lilla faktum att man känner lukten av växter annat än oregano rökas i liften, i kön, i backen och på toppen av hajkerna. Mellow, so to speak. =)


Högst upp skiiers left på berget, efter en kortare hajk kan man behöva en paus. I Whitewater går många in bland några granar prytt med böneflaggor, små tavlor och inristade trädstammar för att hänga i den inofficiella rökrutan. När en annan behöver svälja en snickers hel för att få extraenergi söker de här rackarna motsatt effekt och lugnar ner sig med örter innan descent..


"LOVE"-burken har de lokala förmågorna hängandes i rökrutan på toppen av berget så att de kan lämna diverse örter, tändare och rullpapper för nästa medmänniskas behov. ..only in whitewater..


Nu ska det inte snöa mer i Whitewater och vårt planerade 3dagarsstopp blev p e r f e k t.
Våra två element som hållt oss goa och glada under resan, varav ena kanske världens största fejk-öppen-brasa, lämnar vi tillbaka mot pengar på frikostiga Walmart i Nelson. Walmart har policyn ”satisfaction guaranteed” vilket vi inte är sen att utnyttja. Husvagnsturistens drömhus. Där försvann karman. Inge mer puder för oss kan ja tänka… men det får det vara värt.

Nu gråter vi krokodiltårar som små flickor medan vi sträckkör mot vår resas största, mest omtalade och framförallt SISTA skidortsdestination Whistler. Kan det leva upp till dess rykte? Återstår att se.

PEACE
Erik Nylander





Phill överfaller en babygran och hintar varför det står "SS=sick skier" under skidorna.

href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUPGG_11LDh1dWOQhUsy97G4nNhzM6XPMBBhhNmXy6Y8tpOKqOSNeP_OvrAf3Qub7PhoFRRnKacADsKrIequU6zRBYA3GZlQHdUdHD6o_isuTKTJSvi7hZ2Hy941U-G7CMQYqaqFmwacUn/s1600-h/whitewater-4.jpg">
"Här kommer jaaag!" Tobe ger mig en halv sekund att tänka på vilket håll jag bör slänga mig åt. Jag väljer att stå kvar och tar smällen som en man. eller nåt..


Vi bygger kick.

Phill träffar hålet. 10 poäng.

Erik passar på att bomba hål det lösa.

powpowww

Phill

tobe leker kurragömma men blir hittat ganska snabbt.

Phill

Erik

Phill letar sig ut hela vägen på stocken och droppar in. Såå fett! Landar i bildkant längst ned till vänster.

Yiihaa! Som utskjuten ur en katapult flög han som en vante. svårtdokumenterat men jävvla annamma det är stort!
href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhgL9O2uyJ_2s_2VwU-k-wAQ69-XFK5YzqEaKl4E5j38cAdtEGTRcMvL-xqEPL9sUt6GguG4oNXRdU0lnzAP4cbCJ7JAte0EXiLowe9NEdY9XQ4mBQKi-9ps5C0orzl63oDtN3lgcLizb-6/s1600-h/whitewater-17.jpg">
Sista dagen i Whitewater. Första dagen kom hälften sen trappa det av lite.

Patsy powpow lyser upp med sin regnbågsfärgade tillvaro!

grab a ski, please

Phill. drop it like its hooot.

Den som gapar efter mycke får ofta ett ännu större stycke!! (ja, vi snackar puder..)

Så kommer vi fram till Fernie från Holy Jackson Hole och vår andra 16timmarstrip senaste veckan. schvettigt, ja! Lagom i tid till att några av oss hinner skynda iväg till Fernies backar medan det kräker ner snö som mest! Framåt eftermiddagen har det dock börjat spöregna istället så den tappra skaran kilar hem lite tidigare än tänkt..

Men nu jävlar vankas det puderdump på väderleksrapporterna igen! Yes assåå! Redan samma kväll gasar husbilen iväg mot nästa anhalt, Whitewater, som är tänkt att lägga diverse decimetrar till snödjupet över natten!! Jag stannar en extranatt med resten av vårt senaste resesällskap och Anna får en chans att sova bort lite feber.

Våra trogna Kicking Horse-kompanjoner Markus, Lisa och Anna fortsätter att hänga med vårt ekipage. 05.30 morgonen efter att husbilen dragit rivstartar vi i deras miniräcer ut från Karins parkering i Fernie, för att hinna till Whitewater tills de öppnar kl 09. Det regnar katter och hundar!! Heelvete.

Det regnar i princip mer och mer ju närmre Whitewater vi kommer.. och våra trötta nunor börjar mumla om att det får bli en lugn strosande dag på byn i hippiehålan Nelson istället.

Men vi har sagt till grabbarna att vi ska mötas uppe på berget iallafall, och så får det bli.
Men så slår det oss som en riktigt behaglig käftsmäll i ansiktet återigen. Som om vi inte borde lärt oss redan..? Det tunga regnet nere vid Nelson by övergår till tjocka snöflingor ju högre uppåt skidorten vi kommer. www.snow-forecast.com is no bullshit!!

Uppe vid Whitewater Resort, som ligger omgiven av ganska harmlösa berg i mitten av en liten dalgång, gungar två minst sagt svajiga stolsliftar oss upp på bergen motsatt varandra.
Resten av vårt entourage, som pluggat in husbilen i pistmaskinsgaraget med liften som granne över natten, blir trea upp på berget när anläggningen vaknar till liv. Phill pumpar lätt förbi lökarna framför och får lägga dagens första svängar i 40cm nytt under liften. Jarrååååå!! Det populära showoffåket som får den liftburne att skrika sig hes i extas!!

Och såhär fortsätter det hela dagen! Whiterwater känns först sjukt litet men ju längre dagen går så förstår jag hur vi kommer få orörda åk i flera dagar här om man är villig att traversera och gå små, små hajker för att komma på de olika sidorna av berget.

Hemligheten ligger i att utnyttja den Kanadensiska välviljan och mentaliteten att vara genomsnäll! De orörda åken blir nämligen näst intill överflödiga om man åker ner åt ”fel” håll från berget, bort från liften. Då hamnar man på bilvägen som leder upp till anläggningen från Nelson by.
Varenda kotte som är på väg upp på berget och rent fysiskt har möjlighet att rymma en eller flera svettiga liftare stannar då och plockar upp dig. Att var och varannan själ kör världens största fyrhjulsdriven sak med stort flak, gör inte möjligheterna mindre.
Det man ska tänka på är att göra de här åken rätt tidigt när det är mycket folk som är på väg upp.. senare blir det ganska glest mellan bilarna vet vi av egen erfarenhet…

Anna, Lisa och Markus som hängt med vår lilla ungdomsgård över veckan nu beger sig hemöver efter en sjukt bra dag i Whitewater, för att fortsätta lägga lössnösvängar på deras hemmaberg.
Vi stannar ytterligare två dagar och även fast första dagen var i en klass för sig, så fortsätter det att snöa och vi får kanske bästa dagarna på hela resan här i en jämn match mot Jackson!! Per och Phill som fick sin snötopp här även förra året blir smått sentimentala och menar att ”This is THE place to be! Man kan alltid lita på att Whitewater levererar!!!”
Kanske är det tur, kanske karma(antagligen karma..).. ingen bryr sig. Vi bara njuter av att kunna torka ansiktet från snö var och varannat åk.

Att hippiehålan Nelson med en skön mix av punkare, emos, skibums och rena hippies ligger i foten av berget gör sig påminnt även uppe i backarna.
Folk glider runt i flanellskjortor och ylletröjor utan mössa i -10c och kräksnö. Plus det lilla faktum att man känner lukten av växter annat än oregano rökas i liften, i kön, i backen och på toppen av hajkerna. Mellow, so to speak. =)

Nu ska det inte snöa mer i Whitewater och vårt planerade 3dagarsstopp blev p e r f e k t.
Våra två element som hållt oss goa och glada under resan, varav ena kanske världens största fejk-öppen-brasa, lämnar vi tillbaka mot pengar på frikostiga Walmart i Nelson. Walmart har policyn ”satisfaction guaranteed” vilket vi inte är sen att utnyttja. Husvagnsturistens drömhus. Där försvann karman. Inge mer puder för oss kan ja tänka… men det får det vara värt.

Nu gråter vi krokodiltårar som små flickor medan vi sträckkör mot vår resas största, mest omtalade och framförallt SISTA skidortsdestination Whistler. Kan det leva upp till dess rykte? Återstår att se.

PEACE
Erik Nylander

tisdag 3 mars 2009

Jackson Hole - Maybe the best hole on earth?

Klockan 14.34 rullar en fullproppad husbil ut från Fernie i Kanada, riktad mot wilda westerns Wyoming i USA, 16 timmar bort. Det är dags att lägga på ett kol!

Vi kör några timmar. Vi tankar 200 liter blyfritt. Vi kör massa timmar. Vi köper garn att ha virkjunta med på Walmart. Vi kör pedalen i botten en bit. Vi käkar svettiga, fyrkantiga burgare på Wendys. Vi pressar våra rullande sängar ytterligare en handfull timmar. Vi är framme! Klockan är 06.15. Vi är framme vid våra drömmars mål.
Jackson Hole baby, visa vad du går för!!

Vissa har sovit, andra har kört alternativt virkat två sjukt snygga mössor. Några får nästan hela skönhetssömnen medan andra får klara sig med en dryg timma. 08.00 är alla på fötter och trängs kring gröten.

På parkeringen av skidorten ligger ynka 5 centimeter och alla är lite uppgivna.. Är det här vad vi kom för?! Vad vi skyndat till hela natten lång?!
Ingen har så bråttom längre. En halvseg frukost och alla är ute i backen till 9-10 tiden.
Men väl några hundra höjdmeter upp bänds mungiporna till öronen igen. Snön ligger så djup och så lätt att vi bara måste upp på toppen. NU! Let’s shredd POW!!

Vi åker två helt otroliga dagar i systemet med fler orörda, midjedjupa svängar än vi vågat drömma om. Pillows, klippor, skogsåk, öppna rännor. Allt är som en enda våt(torr) dröm. Det är inte ens snack om att stanna för lunch. Vill du äta, så mula en macka & snickers i liften.
Vi knatar lite hit och dit för att hitta ännu mer orörd snö.
Båda dagarna avslutas med monsteråk på baksidan och en lång travers tillbaka. (rekomenderat, men jooobbigt långt för brädåkaren..)

Efter två dagar med freshies avtar snöfallet på berget och mycket är uppåkt av fler likasinnade puderpumpare.
Vi tar en ledig dag för att kolla in byn och ge våra möra kroppar en paus.

Nästa två dagar blir friskusdagar med turande i Teton Pass. Ett majestätiskt bergsmassiv nära Jackson Hole.
Jag, Phill, Pat, Markus, Anna och Karin tar en sen start vid lunch, när solen står som högst på vår bluebird-himmel. Vi machograbbar får övermod och tycker vi kan springa lite snabbare uppför.. Vi knatar i förväg för att få till två åk å möta töserna på vägen ner.
Men efter ett lite knepigt vägval av jag-säger-inte-vem-men-det-börjar-på-pat så kommer vi till min absolut jobbigaste tur-sträcka ever!

Markus spårar med Phill och Pat tragglandes i hasorna, och jag sist på snöskor. Jag sjunker ner minst 2-3dec på varenda steg i redan halvmeterdjupa skidspåren av den branta mördarbacken. ”Död åt snöskor!!” tänker jag för varenda steg.

Några hurtiga rackare på väg ner stannar och undrar ”vart fan är ni påväg?!”
Vi mumlar att det blev lite fel..

Vi pratar med brudarna på radion, som gått och njutit av solskenet på åsen ovanför och har nu några hundra höjdmeter till godo på oss. Damn it.

Så småningom kommer vi ut till den mer välspårade, tänkta, leden och hinner ikapp tjejerna lagom till en sen lunch. Markus sitter i bar över och fantiserar om att komma hem till tjejen i Sverige med solbränna. HA!
Klockan börjar bli mycket och vi sprintar upp sista hundra höjdmetrarna till toppen av vårt åk.
Nu väntar 1200 höjdmeter orört ner till platten igen, och hur eländigt det än kändes vissa delar på vägen upp så blev allt helt plötsligt så jävla värt det igen. Earn your turn kännetecknar verkligen en sån här dag!

Nere på platten igen är alla superstokade över sina åk.
Solen börjar försvinna i horisonten och helt plötsligt är det bäcksvart med en stjärnklar himmel som visar sig ovanför våra hjässor.

Anna och jag som blir efter på den timlånga platten tillbaka till husbilen försöker hålla oss så gott det går på leden och inte trampa ner i björniden till någon av de bamsingar som tar död på 14 personer varje år i trakten.
O-uppätna och glada över att ha hittat leden igen efter ha varit rätt lost ett tag, kör vi tillbaka till Jackson resort för att plugga in el till natten.

Nästa dag, sista dagen i Jackson, boothikar vi en timma upp på en topp i Teton-området för att få dubbla längden åk ner i en lagom gles skog. En grym avslutning!
Så efter några episka dagar i en överfull husbil är vi på väg till Fernie igen för att lämna Karin till skidpatrullsjobb och för oss andra att fortsätta leta dump med riktning mot västkusten.

Jag älskar Jackson. Alla vi älskar Jackson. En ny topp fem på my favourite places on earth. Det är stort!=)

Keep on shredding.
/Erik Nylander


Mackan gillar korvpinne bättre än glasspinne


snöö. jarråå!


midjedjupt? uscha så jobbigt det blev då..

href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgHmQqX1dvafxFG4mQjke9dy4LRC0i4_pg1_pxiCAUyQQm_OwUpZ95hkJTPN8Faxg2dw3VZBjlU-aRjyBnAlFNDJgEvkErSmcz2CSiO16bGrKvteohfNHPlX89f2rtnP1Ufm47plGFdL-ZQ/s1600-h/jackson+anna-6.jpg">
pat e skitsnygg i all ära. men kolla in damen bakom i långkjol och hatt. Henne såg vi rippa pudersvängar(mindre elegant) utanför området senare under dagen! respekt!


Mackan vid toppen av kabin.

href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7aQyVvCt7Ch6nZW4Pp7VM-7NqKtzyvYl4ggkcH24Nn6JdqIDcvEAY-2B8B7f6EzFg0esOQrrtgUWEu33QBSOCdSyMEXIu_pVLC45zZQCWwBwqWYj5jbWRhC4wg8yRXYsCaTdF2dm7hBwj/s1600-h/jackson+hole-3.jpg">
Tobe droppar in i grym mustig ränna.


Phill kikar över kanten


"om du tar höger, vänster, vänster, rakt fram, höger, vänster så får du ett siiick powpowåk! over."
Karin lotsar nedför berget


Jerka försöker hålla sig flytande


rackarns mycket snö..


Mackan aka "Yeti" flyger fram


mackan äter med hela ansiktet..


Anna pömpar löst


Lisa på krigsstigen, alltid reda att sätta en ispärla i nacken på den som försöker tränga sig till det orörda.


solen visar sitt fina tryne


drop in!


usch så otrevligt med snö i ansiktet..


mackan rockar med sina rockade rockerlagg


on top of it! efter en go hike.


Lisa tar det piano.


pulsa sig lite i snön då.


en kort vila i slutet av dagen. pinsamt.


patrioter.


Rätt skönt system för att gå över vägen. Flaggor att vinka med. Karin med flaggan blev dock kvar på fel sida hehe.


5 av 9 middagsmumsare


Pat gillar verkligen kött.


TK jobbar på brännan.