torsdag 29 januari 2009

North American Junkfood – The most definate tryout!

Grattisgrattisgrattis!!! Är det din födelsedag? Antagligen inte.. Har du vunnit fem kilo choklad på bingolotto? Knappast..
Det du däremot härmed är lycklig ägare av är denna prenumeration för att lotsas genom Nordamerikas fantastiska junkfoodjungel!
Vi kommer att för din, och bara din skull, smaka av alla möjliga sunkiga, charmiga och häpnadsväckande hak som ryms under kategorin:
”Snabblagad, onyttig mat vars företag täcker större delar av Nordamerikas areal”.

Först ut är...
JUNKFOOD NR1:

"JACK IN THE BOX"
Erbjuder hamburgare som maincourse, men har även mycket kycklingrätter och sallader på menyn.

Betyg:


Plus:
Curlyfries – Skruvade, grymma pommes!
Bra kött – Rejäla bitar
Dipsåser – En av få som faktiskt har det. Honeymustard is sick!
Meny – Bra bredd med nyttigare alternativ för kaninen.

Minus:
Inga grönsaker
Vanliga fries – svettiga


give it up for Jack in the box!


grym meny, det gillar vi.



det lyser som vanligt skräpmat i ögonen på TK



"Jack in the box for president" skriker TK

måndag 26 januari 2009

Schweitzer Mountain Resort, Idaho (USA) – Riders review

Efter att ha brännt upp för serpentinvägarna mot Schweitzer och kommit fram till själva orten förstår vi att det faktiskt inte är någon liten charmig puderhåla i British Colombia vi är i färd att besöka. This is some fancy shit right here!
Här ligger maffiga nybyggda stugor och lägenhetskomplex uppradade längs vägarna, belägna med vackra vyer över sjön nere vid Sandpoint.
Plötsligt känner vi oss inte lika välkomna i vårt rullande budgethem då man hänvisar till parkeringen längst bort, och tar betalt 15 dollar utan att erbjuda ström att plugga i någonstans. 4 pickups med säkerhetsvakter cirkulerar på området hela dagarna och nätterna för att se till att allt flyter som det ska.

Men Schweitzer är inte bara strikt. Det är faktiskt ett riktigt fint berg också med grymma möjligheter till fin skidåkning! Anläggningen består av två stora bowler att åka i och allt är sammanhängande i ett stort liftsystem. Lättillgängligt på ett bra sätt!
Fallhöjdsmetern är inget man kan skryta med. Men eftersom själva orten ligger på så hög höjd är det ett snösäkert alternativ för semestern.
Under våra tre dagar var det konstant sol, som om vi hade vart där en vecka innan stängning på våren. Snön ligger i år också pinsamt lågt. Men det är ändå en ort som det går att ha kul i också när inte dumpen kommit på ett tag.

Liftvärdarna är trevliga och sociala, och håller stämningen uppe genom att hänga gubbe eller andra frågelekar på whiteboard tavlor vid påstigningarna.
Helt klart något att ta hem till Åre där personalen ofta sitter och häckar innanför någon glasruta, och man sällan kan förvänta sig ett hej!

Att Schweitzers park sedan också under året 2008 blev framröstad av anrika Freeskier magazine som världens 5e bästa parkort sätter ju förhoppningarna rätt högt när vi glider in i Schweitzer terrain park.
Förhoppningarna rasar dock i backen när inget är som vi sett från de alla skidfilmer och foton som tagits just här. Den dåliga snötillgången har satt sina markanta spår och man kämpar med att få upp två stora hopp som komplement till det mellanstora som står uppe just nu. Railsen är heller inget att skryta med, men vi vet att de har några masterpieces att sätta in när snön tagit sig tillbaka till berget igen.
Om en månad ser det garanterat annorlunda ut, men just nu får parken underkänt.

På det hela taget gillar vi Schweitzer och inser att vi har otur med snöförhållandena. Att komma tillbaka när det dumpat nysnö för att droppa några av de schyssta klippor som finns inbakat i systemet eller hänga i en av världens bästa parker vore riktigt intressant.

Tillsvidare alltså: Helt okej Schweitzer, men det är inte sista gången vi ses.. Nästa gång får du visa framfötterna på riktigt!

Info: www.schweitzer.com

//Nylander












Idaho outback dinnerparty & Lake photoshoot

Husbilen hyser som ni kanske vet sedan veckan tillbaka två nya bröder i Tommy ”TK” Klang och Per ”Pat” Larsson, och sedermera inte så mycket personlig space att snacka om längre.
Vi delar sängar. Vi delar krubb. Vi delar lukt. Vi delar ALLT! Kärlek på riktigt, familjen är komplett!=)

Halvt nykära och helt nyfikna på nya konstellationen av personer som känner och inte känner varandra från förr, pluggade familjen i måndags ur trepunktskontakten vid foten av Red Mountain och riktade vår fräsiga farkost mot drömmarnas land, USA!
Efter några timmars intensiv körning med smaskiga snabbmatskedjor i var och varannan korsning kom vi fram till kända newschool-skidorten Schweitzer, på toppen av ett berg ovanför staden Sand Point i Idaho.
(Skriver om orten Schweitzer och åkningen där i en ”Riders review” för de som är intresserad)

Solen och vårslasken följde oss in i Idaho och några dump av vitt guld såg vi knappast skymten av.

Två dagar i backen med lite guidning från en av Tobes ”bekant” Kara resulterade i att hon bjöd hem oss till sitt föräldrahem långt ute i bushen för middag, chans att ta en dusch och sussa på diverse soffor och lediga sängar.
Vi anlände till en vulgärt varm och vacker bonfire där vi drack en billig amerikansk bärs(vårt strå till stacken) och mulade förrättssnacks innan middagen serverades. Tärnat BBQ kött, bönblandningar, nachos, såser, sallader, ost å pitabröd. Helkväll american style på en riktig lantgård och riktigt svårslaget käk för hela resan vill jag redan lova!
Det toppades sedan med en frukost a la blåbärspannkakor och stekt korv, ämnad för kungar och inga andra. Vad hade vi gjort för att förtjäna det här?! jag undrar fortfarande.. Bra karma för Kara å familjen om inte annat..!=)

Kara tog oss också till ett ballt ställe i närheten av där hon bor, som varit en gammal mexikansk gruva för läänge sedan. Där satt vi upp ett litet photoshoot med bilder ni kan kika på här nedan.

Vi åkte en sväng i backen på eftermiddagen innan kvällen begav sig och liksom dagarna innan parkerade vi lagom nära Burger King för att snika lite ström och ha nära till toalett och cheeseburgare. Campers for life. Vi börjar få schysst rutin på det här med att leta power att värma bilen med..=P

Så igår vände vi tillbaka skeppet mot Red Mountain, med en mellanlandning i Spokane för att kitta upp TK med nya pjäxor, skidor och stavar. Allt som inte kommit fram med SAS vill säga! Han får ut allt på försäkring i alla fall, så helt missnöjd är han inte över att få köpa det allra göttaste på marknaden just nu, och få pryttlarna gratis! TK går runt å skrattar för sig själv mest hela tiden. Can’t blame him.

Nu är vi i Rossland (Red Mountain) igen och hänger med grabbarna grus i deras lya. Tog några svängar i ishårda parken idag, och vi hade en insane kvällssession i staden som vi kom hem ifrån nyss! (massiva bilder i nästa blogg!)
Våra drömmar om att drunkna i bottenlöst puder har också väckts en gnutta med snörapporter som säger att det ska komma snö i Revelstoke med början imorgonkväll! Jarrrååå! Jag vill inte nämna ordet dump, för så ser det inte ut än. Men jääävlar vad jag hoppas! Vi drar dit imorgon och hoppas på det bästa!=D
Önska oss dump, så önskar jag dig en Jack in the Box burgare!

See ya at the snow! peace
Erik











söndag 18 januari 2009

just chillin.

Senaste dagarna har vi på sidan av tävlingen shreddat lite snowskate, hängt med vår svenska godingar Basta, John och Christoffer och åkt några fett tidiga vår-slask-åk i strålande solsken.
Idag hämtade vi upp två luffare nere på busstationen i Trail. Pat powder och TK. Våra två efterlängtade medresenärer som äntligen pallrat sig hit. Fett kul att ha dom här!!=D I vanlig ordning lyckades flygbolaget slarva bort skidor. TKs skidbag den här gången som är ute på vift någonstans. Hehe, skärpning SAS!
En närmare studie i de här pojkarna får ni senare. Nu har vi även videokamera så det blir lite variation och håll igång på den här bloggen äntligen! I morgon fortsätter vi jakten på puder på annan ort.. vart har vi inte bestämt än men vi hoppas att vädergudarna kan höra våra böner snart! GOD, POW, NOW!?

Håll till godo people!


Peace.
E




Canadian Open Freeskiing Champinjoner 2009

Yes assså! Det har gått några dagar sedan sist och tävlingen i Red har hunnit bliva ett avslutat kapitel på resan.
Så här gick det till!

Kval:
På ett hårdpackat och barskrapad snöfält var Rebecka först ut från familjen husbil i kvalet och körde riktigt bra i en linje med två större dropp och satt nästa allt som hon ville. En snygg sjätteplats blev det, och kvalificering till semifinalen.
Tobe som klev på i mitten av startfältet valde en liknande linje och satt den som ett smäck, sånär som på en höfttackling i snön efter ett dropp! Han var överlägset den telisåkare som skulle hört hemma i semifinalen om det inte var för missen.
Phil som startade supersist av 89 åkare droppade in med maxad fart och aggressivitet och körde som att det inte fanns någon morgondag (läs förrgår)! Som det kan gå just när man kör på så hårt så skrotade han efter ett transitionhopp som han var ensam i tävlingen om att köra. ”Go big or go home!!” blev till att gå hem å chilla i husbilen i det här fallet för Tobe och Phil alltså!

Semifinal och final:
De två avslutande dagarna hölls tävlingarna uppe på Mt Roberts. Ett stökigt och mjölksyregaranterat åk som ligger en skoterfärd plus boothike från liftsystemet.
Beckis pressade på ordentligt och plockade två placeringar, till en riktigt spännande fjärdeplats i det tuffa startfältet inför finaldagen. Exciting!

Bluebird sky, 8 tjejer & 20 killar kvar på klippkanten. Dags för final i 2009 Canadian Open i Red Mountain!! Yiihaa baby!=D
Beckis är ingen tjej som är glad med en fjärdeplats så redan på förhand hade hon annonserat att nu jävlar gäller och smäller det. Antingen dödar hon berget och kliver upp på högsta pallplats eller så är det skit samma!
Första och svåraste biten av det 1400m åket gick sjukt bra och det fortsatte så ner till det sista och största droppet. BOOM! Plattlandning till oavsiktlig framåtvolt med krasch som resultat blev det snöpliga slutet på några grymma tävlingsdagar i Red för Rebecka!

-” Det är det klart trixigaste facet jag åkt på i tävlingssammanhang och starfältet var tuffare än någonsin för mig. Men på det stora hela är jag nöjd med åkningen, synd bara att det skulle sluta med en skrotning!
Vi har märkt det också både från ifjol och i år att domarna dömer annorlunda än hemma.. här kan man klota eller tappa skidan och fortfarande placera sig högt. Lite skumt tycker jag.
Men nu är ivarjefall säsongens första tävling avklarad och jag ser fram emot fortsättningen av grym vinter!”
Så sammanfattar Rebecka tävlingen och återgår excalterat till sitt facebookande i baren på Red Mountain resort.

Vann i damklassen gjorde Nya Zeeländska Jinina Kuzna och i herrklassen stod den lokala förmågan Dane Tudor högst på pallen för andra året i rad.

Finaldagen fortsatte kvällen och natten lång med bärs, bankett och heta/äckliga discomoves innan några trötta själar däckade stenhårt i husbilen. Så avklarades vår enda fasta punkt för trippen. Dags att få vara lite spontan tror jag bestämt!

/Erik

Om någon vet hur man skriver undertexter till bilderna på den här sidan så skrik gärna till=)

Copyrights till alla bilder på bloggen ägs av Erik Nylander.













torsdag 15 januari 2009

bilen, berget, blötsnön. IT'S ON!

Första uppdateringen:
Nu jävlar är vi igång!.Det här inlägget blir lite långt eftersom det tagit sin tid att få våra tummar ur varandras rövar och börja blogga. Ska bli lite smidigare så småningom..=)

Barnen ligger och sover inför tävlingen imorrn! Har tänkt slänga in det här innan jag kojjar också.
Det har gått fyra dagar sedan jag, Phil och Toby landade i supertrötta staden Calgary.
Givetvis lyckades Philips skidbagage försvinna någon stans på vägen. Fortfarande försvunnen men han har fått köpa nya med reseförsäkringen.
Efter att ha lyssnat på fyllesnarkningar från en jättebamsing till björn hela första natten på ett supersunkigt hostel började resan ta fart på riktigt dagen efter vi landat.
Vi hämtade upp vår inte så lilla husbil och tog ett första och största pitstop på enorma budgetvaruhuset Walmart a.k.a Wallemalle. Det du inte hittar på Wallemalle kommer du ändå aldrig ha nytta av. Där gick vi lös några timmar och kittade vårt nyblivna hem med diverse krimskrams innan vi riktade fören mot de klippiga bergen och snön.

Den 11e januari på förmiddagen var vi framme i Red Mountain, British Colombia. Vår första och enda säkra destination för resan!
Vi är inte här för att vi hört talas om nåt dump, utan för att tävla i Canadian Open Freeskiing Championship. Eller alla utom jag vill säga. Dom har ingen snowboardklass. Jag klagar inte..=P
Samma dag hittade Rebecka hem till oss i Red direkt hitflugen från en galet bra vecka i Italien.

Den 12e januari blev första skiddagen! Hell yeaah! Varken Tobbe eller Philip hade några färdigmonterade skidor så de fick låna i hyran. Hahaha snacka om bittra snubbar. Riktigt kul att komma ut, men förhållandena är inte alls de bästa just nu. Det stora dump som fallit några dagar innan oss regnade bort och allt har blivit segt och tungåkt. Ser riktigt torrt ut hela veckan också tyvärr så ingen orsak att plocka fram snorkeln än på ett tag..

Igår, den 13e hade alla sina egna prylar och vi hade en riktigt skön dag på berget! Stundtals strålande sol och vi har hunnit reka och testköra både kvalåket och finalåket för tävlingen.

Idag 14e januari har tobbe, beckis å phil kollat sina linjer för kvalåket på ”Linksline” som kvalfacet heter. Man kan göra det precis hur gnarly eller enkelt man vill egentligen! Philip boostade ut för långt på ett testdropp och slog i knät som svällt upp lite på eftermiddagen, men verkar inte vara någon fara för i morgon.

Riders meeting på kvällen nu har handlat om regler och massa tävlingsinfo. 89 är antalet tävlande i år och 21 av dem är tjejer. Tävlingen börjar klockan 08.30 och man får ett kvalåk på sig för att kvalificera sig till finalen.
Rebecka startar som andra tävlande, Tobbe någonstans i mitten och Philip dfl (dead fucking last)!
Grabbarna är rätt soft och tar det piano medan det verkligen märks på Rebeckas iver att det är tävling nu. Sjukt peppad!=) Jag har mediapass och ska stå uppe på facet och fota. Har inte allt för stora förhoppningar på det dock eftersom hela kvalet ligger i skugga. Men ska bli sjukt kul oavsett! Imorrn smäller det! Önska oss lycka till, det mår vi bra av!=)

Im sooo stoked right now!!

Såsäggodnattdå / E