Så här gick det till!
Kval:
På ett hårdpackat och barskrapad snöfält var Rebecka först ut från familjen husbil i kvalet och körde riktigt bra i en linje med två större dropp och satt nästa allt som hon ville. En snygg sjätteplats blev det, och kvalificering till semifinalen.
Tobe som klev på i mitten av startfältet valde en liknande linje och satt den som ett smäck, sånär som på en höfttackling i snön efter ett dropp! Han var överlägset den telisåkare som skulle hört hemma i semifinalen om det inte var för missen.
Phil som startade supersist av 89 åkare droppade in med maxad fart och aggressivitet och körde som att det inte fanns någon morgondag (läs förrgår)! Som det kan gå just när man kör på så hårt så skrotade han efter ett transitionhopp som han var ensam i tävlingen om att köra. ”Go big or go home!!” blev till att gå hem å chilla i husbilen i det här fallet för Tobe och Phil alltså!
Semifinal och final:
De två avslutande dagarna hölls tävlingarna uppe på Mt Roberts. Ett stökigt och mjölksyregaranterat åk som ligger en skoterfärd plus boothike från liftsystemet.
Beckis pressade på ordentligt och plockade två placeringar, till en riktigt spännande fjärdeplats i det tuffa startfältet inför finaldagen. Exciting!
Bluebird sky, 8 tjejer & 20 killar kvar på klippkanten. Dags för final i 2009 Canadian Open i Red Mountain!! Yiihaa baby!=D
Beckis är ingen tjej som är glad med en fjärdeplats så redan på förhand hade hon annonserat att nu jävlar gäller och smäller det. Antingen dödar hon berget och kliver upp på högsta pallplats eller så är det skit samma!
Första och svåraste biten av det 1400m åket gick sjukt bra och det fortsatte så ner till det sista och största droppet. BOOM! Plattlandning till oavsiktlig framåtvolt med krasch som resultat blev det snöpliga slutet på några grymma tävlingsdagar i Red för Rebecka!
-” Det är det klart trixigaste facet jag åkt på i tävlingssammanhang och starfältet var tuffare än någonsin för mig. Men på det stora hela är jag nöjd med åkningen, synd bara att det skulle sluta med en skrotning!
Vi har märkt det också både från ifjol och i år att domarna dömer annorlunda än hemma.. här kan man klota eller tappa skidan och fortfarande placera sig högt. Lite skumt tycker jag.
Men nu är ivarjefall säsongens första tävling avklarad och jag ser fram emot fortsättningen av grym vinter!”
Så sammanfattar Rebecka tävlingen och återgår excalterat till sitt facebookande i baren på Red Mountain resort.
Vann i damklassen gjorde Nya Zeeländska Jinina Kuzna och i herrklassen stod den lokala förmågan Dane Tudor högst på pallen för andra året i rad.
Finaldagen fortsatte kvällen och natten lång med bärs, bankett och heta/äckliga discomoves innan några trötta själar däckade stenhårt i husbilen. Så avklarades vår enda fasta punkt för trippen. Dags att få vara lite spontan tror jag bestämt!
/Erik
Om någon vet hur man skriver undertexter till bilderna på den här sidan så skrik gärna till=)
Copyrights till alla bilder på bloggen ägs av Erik Nylander.












Inga kommentarer:
Skicka en kommentar