Vi hängde en dag å shoppade järnet i den glassigt överklassiga skidbyn Banff. Omgiven av tre (vanligtvis) grymma skidorter är Banff ett schysst ställe att ha som bas för go åkning. Nu var det mer grönt än vitt på bergen, så vi rullade vidare mot en litenliten skidhåla vi hört talats om med det ståtliga namnet Castle Mountain.
Castle Mountain är ett stort berg med möjligheter till sjuka åk när dumpet lägger sig, men nu var det torrt som snus på stora delar av berget också här. De 5cm som kom natten innan vår visit var gött ögongodis men förrädiskt att köra på med stenar och annat skrot gömt precis under ytan.
Två dagar var mer än tillräckligt i Castle för den här gången!
Knappa två timmar bort, i Fernie, rullade vi in vårt vrålåk på parkeringen till glädjesprutorna Karin och Robin som bor där över vintern.
Kul att hänga med dem och Karins kompis Linnea i all ära, men det som fick våra ögon att poppa den här kvällen var när man slängde upp en ugnsplåt med nygräddade semlor! Yyihaaa! Något av en tradition sedan förra året då Pat och Phill blev bjudna av Karin & co i Fernie även då. Det sägs att de var lite väl knapriga den gången.., men nu var de peerfekta!=P
En vilodag bestod av att kolla byn och lägga ytterliga sjuttioelva skidbutikker till samlingen, för att sedan hinna med lite kvällsjibb på gården och fullt utnyttjande av gratis käk på inhemska kyrkförsamlingens söndagsbjudning. Även kallat ”Feed the Swede” då det bara är vi snåla svennar som verkar våga oss dit. Vi kom några viktiga minuter sent och fick ris med sås och efterrätt att hugga in på. Grymt initiativ iaf!
Efter en rolig skiddag med några nyfallna centimetrar i Fernies lömska skogar skulle det vara dags för måndagspartaj på byn. Markus, från Kicking Horse, hörde av sig över nätet och tjatade lite om att Jackson Hole i USA var enda stället som skulle få snö nu så vi borde pysa dit allihop snabbt som attan. Jag blev galet taggad och försökte peppa resten av brödraskaran till en spontan get away, men fick mest gäspningar och mummel om att det är en 16 timmars jobbig roadtrip, enkel väg.
Men så hände det något magiskt.. Folk började dricka öl!
Lång historia kort – Lunchtid dagen därpå sitter hela vår crew plus Karin och våra tre Kicking Horse kompanjoner i husbilen och skriker med i bakfulla stämmor till Johnny Cash gamla dänga ”I’m going to Jackson!”
Det blev tillslut ett overkligt pepp den sena kvällen i Fernie. Rapporten om flera decimeter snö och Markus visdomsord ”Om vi ändå har åkt över atlanten blablala” kunde inte hålla någon tillbaka!
Så var vi alltså på väg mot amerikanska gränsen. Om vi kör 16 timmar i sträck borde vi vara framme lagom till backarna öppnar och sedermera några decimeter orört vitt guld.
9 fullvuxna rackare i en husbil för 5, på husbilssemester i USA med det gemensamma intresset SNÖ. Vad kan gå fel?!
Cya in powder paradise, Jackson Hole!=D
/Erik Nylander
När vi kikar efter bilder att slänga upp från den här tiden kommer vi fram till att det här är lätt resans downperiod. Knappt någon snö, många är skadade, inget schysst pepp att åka. Men här vänder också den kortvariga trenden. Rätt taskiga bilder här må jag säga, men håll till godo! Film och foto från midjedjupt powpow bakas ihop i skrivandes stund!;D




































































