tisdag 3 mars 2009

Jackson Hole - Maybe the best hole on earth?

Klockan 14.34 rullar en fullproppad husbil ut från Fernie i Kanada, riktad mot wilda westerns Wyoming i USA, 16 timmar bort. Det är dags att lägga på ett kol!

Vi kör några timmar. Vi tankar 200 liter blyfritt. Vi kör massa timmar. Vi köper garn att ha virkjunta med på Walmart. Vi kör pedalen i botten en bit. Vi käkar svettiga, fyrkantiga burgare på Wendys. Vi pressar våra rullande sängar ytterligare en handfull timmar. Vi är framme! Klockan är 06.15. Vi är framme vid våra drömmars mål.
Jackson Hole baby, visa vad du går för!!

Vissa har sovit, andra har kört alternativt virkat två sjukt snygga mössor. Några får nästan hela skönhetssömnen medan andra får klara sig med en dryg timma. 08.00 är alla på fötter och trängs kring gröten.

På parkeringen av skidorten ligger ynka 5 centimeter och alla är lite uppgivna.. Är det här vad vi kom för?! Vad vi skyndat till hela natten lång?!
Ingen har så bråttom längre. En halvseg frukost och alla är ute i backen till 9-10 tiden.
Men väl några hundra höjdmeter upp bänds mungiporna till öronen igen. Snön ligger så djup och så lätt att vi bara måste upp på toppen. NU! Let’s shredd POW!!

Vi åker två helt otroliga dagar i systemet med fler orörda, midjedjupa svängar än vi vågat drömma om. Pillows, klippor, skogsåk, öppna rännor. Allt är som en enda våt(torr) dröm. Det är inte ens snack om att stanna för lunch. Vill du äta, så mula en macka & snickers i liften.
Vi knatar lite hit och dit för att hitta ännu mer orörd snö.
Båda dagarna avslutas med monsteråk på baksidan och en lång travers tillbaka. (rekomenderat, men jooobbigt långt för brädåkaren..)

Efter två dagar med freshies avtar snöfallet på berget och mycket är uppåkt av fler likasinnade puderpumpare.
Vi tar en ledig dag för att kolla in byn och ge våra möra kroppar en paus.

Nästa två dagar blir friskusdagar med turande i Teton Pass. Ett majestätiskt bergsmassiv nära Jackson Hole.
Jag, Phill, Pat, Markus, Anna och Karin tar en sen start vid lunch, när solen står som högst på vår bluebird-himmel. Vi machograbbar får övermod och tycker vi kan springa lite snabbare uppför.. Vi knatar i förväg för att få till två åk å möta töserna på vägen ner.
Men efter ett lite knepigt vägval av jag-säger-inte-vem-men-det-börjar-på-pat så kommer vi till min absolut jobbigaste tur-sträcka ever!

Markus spårar med Phill och Pat tragglandes i hasorna, och jag sist på snöskor. Jag sjunker ner minst 2-3dec på varenda steg i redan halvmeterdjupa skidspåren av den branta mördarbacken. ”Död åt snöskor!!” tänker jag för varenda steg.

Några hurtiga rackare på väg ner stannar och undrar ”vart fan är ni påväg?!”
Vi mumlar att det blev lite fel..

Vi pratar med brudarna på radion, som gått och njutit av solskenet på åsen ovanför och har nu några hundra höjdmeter till godo på oss. Damn it.

Så småningom kommer vi ut till den mer välspårade, tänkta, leden och hinner ikapp tjejerna lagom till en sen lunch. Markus sitter i bar över och fantiserar om att komma hem till tjejen i Sverige med solbränna. HA!
Klockan börjar bli mycket och vi sprintar upp sista hundra höjdmetrarna till toppen av vårt åk.
Nu väntar 1200 höjdmeter orört ner till platten igen, och hur eländigt det än kändes vissa delar på vägen upp så blev allt helt plötsligt så jävla värt det igen. Earn your turn kännetecknar verkligen en sån här dag!

Nere på platten igen är alla superstokade över sina åk.
Solen börjar försvinna i horisonten och helt plötsligt är det bäcksvart med en stjärnklar himmel som visar sig ovanför våra hjässor.

Anna och jag som blir efter på den timlånga platten tillbaka till husbilen försöker hålla oss så gott det går på leden och inte trampa ner i björniden till någon av de bamsingar som tar död på 14 personer varje år i trakten.
O-uppätna och glada över att ha hittat leden igen efter ha varit rätt lost ett tag, kör vi tillbaka till Jackson resort för att plugga in el till natten.

Nästa dag, sista dagen i Jackson, boothikar vi en timma upp på en topp i Teton-området för att få dubbla längden åk ner i en lagom gles skog. En grym avslutning!
Så efter några episka dagar i en överfull husbil är vi på väg till Fernie igen för att lämna Karin till skidpatrullsjobb och för oss andra att fortsätta leta dump med riktning mot västkusten.

Jag älskar Jackson. Alla vi älskar Jackson. En ny topp fem på my favourite places on earth. Det är stort!=)

Keep on shredding.
/Erik Nylander


Mackan gillar korvpinne bättre än glasspinne


snöö. jarråå!


midjedjupt? uscha så jobbigt det blev då..

href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgHmQqX1dvafxFG4mQjke9dy4LRC0i4_pg1_pxiCAUyQQm_OwUpZ95hkJTPN8Faxg2dw3VZBjlU-aRjyBnAlFNDJgEvkErSmcz2CSiO16bGrKvteohfNHPlX89f2rtnP1Ufm47plGFdL-ZQ/s1600-h/jackson+anna-6.jpg">
pat e skitsnygg i all ära. men kolla in damen bakom i långkjol och hatt. Henne såg vi rippa pudersvängar(mindre elegant) utanför området senare under dagen! respekt!


Mackan vid toppen av kabin.

href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7aQyVvCt7Ch6nZW4Pp7VM-7NqKtzyvYl4ggkcH24Nn6JdqIDcvEAY-2B8B7f6EzFg0esOQrrtgUWEu33QBSOCdSyMEXIu_pVLC45zZQCWwBwqWYj5jbWRhC4wg8yRXYsCaTdF2dm7hBwj/s1600-h/jackson+hole-3.jpg">
Tobe droppar in i grym mustig ränna.


Phill kikar över kanten


"om du tar höger, vänster, vänster, rakt fram, höger, vänster så får du ett siiick powpowåk! over."
Karin lotsar nedför berget


Jerka försöker hålla sig flytande


rackarns mycket snö..


Mackan aka "Yeti" flyger fram


mackan äter med hela ansiktet..


Anna pömpar löst


Lisa på krigsstigen, alltid reda att sätta en ispärla i nacken på den som försöker tränga sig till det orörda.


solen visar sitt fina tryne


drop in!


usch så otrevligt med snö i ansiktet..


mackan rockar med sina rockade rockerlagg


on top of it! efter en go hike.


Lisa tar det piano.


pulsa sig lite i snön då.


en kort vila i slutet av dagen. pinsamt.


patrioter.


Rätt skönt system för att gå över vägen. Flaggor att vinka med. Karin med flaggan blev dock kvar på fel sida hehe.


5 av 9 middagsmumsare


Pat gillar verkligen kött.


TK jobbar på brännan.























4 kommentarer:

  1. Ja shit vad fint vi hade det! Kul att se o bra skrivet Erik ( som vanligt!) Kanonschysst att det blev, vilken perfekt resa.. trots alla diskutabla guidningar o trångboddheten som bara flöt... rejäl timing att Snön kom tillbaka till Fernie samtidigt som oss! :) Rocka på grabbar NU far ni ju hem?!? Galet... Ses i svedala!

    SvaraRadera
  2. grymma bilder, och smarrig text. lysande!

    SvaraRadera
  3. Dåligt med uppdateringar nu! JAG VILL HA MER! MER MER MER!!

    SvaraRadera
  4. Hej och välkomen till "Newskate" som är en nystartad blogg om skate,
    snowboard och sköna kläder. Kanske är detta bloggen för just DIG, och därför tycker vi att du ska ta en titt in i vårat liv som
    "annorlunda tonåring". Välkommen!
    P.S.Ball blogg!D.S
    / Mathea & Joëlle

    SvaraRadera